Projecten

Huidige projecten

Opdrachtgever Gemeente Amsterdam
Procesmanager Sloterweg Verkeersveilig
De Sloterweg in Amsterdam is een van de routes van het Hoofdnet Fiets. Maar tevens rijden er dagelijks op deze smalle veendijk 15.000 motorvoertuigen waardoor de situatie onveilig is en de leefbaarheid onder druk staat. Dit is een situatie waar zeer veel maatschappelijke en bestuurlijke aandacht voor is en die met grote regelmaat op de politieke agenda staat. Een eind 2020 gepubliceerde startnotitie met een voorkeurs-oplossing heeft veel reacties en weerstand opgeroepen in wijken waar een waterbedeffect te verwachten is. Daarop is besloten om meer oplossingen te onderzoeken en in een veel breder gebied de belanghebbenden te consulteren.

Mijn opdracht is om als integraal projectmanager een IPM-team aan te sturen en in een Nota van Uitganspunten toe te werken naar een structurele oplossing voor het fors reduceren van het aantal motorvoertuigen. Ook worden daarbij de waterbedeffecten in een wijde omgeving onderzocht en waar nodig worden voorstellen gedaan om die effecten te verminderen.

Procesmanager Toekomstbestendig Westerpark
In verband met o.a. de ontwikkeling van de wijk Havenstad (70.000 woningen) wordt er meer druk verwacht op de openbare ruimte en parken. Dat noopt tot projecten die tot doel hebben om deze ruimte beter bereikbaar en beter benutbaar te maken. In dat kader is er € 1 miljoen beschikbaar voor investeringen in het Westerpark, o.a. ter plaatse van twee grote volkstuincomplexen. Mijn opdracht is om bestedingsvoorstellen te ontwikkelen voor het beschikbare budget en deze vast te leggen in een investeringsbesluit.

Procesmanager Procesmanager Amsterdamse Agenda Autoluw
Met de Amsterdamse Agenda Autoluw streeft de gemeente meer lucht, meer ruimte en een bereikbare stad na. Een van de maatregelen betreft het introduceren van eenrichtingsverkeer voor de auto aan de Oostzijde van het centraal station, zodat er ruimte kan worden gemaakt voor de grote stroom fietsers zie vanaf het Centraal Station en Amsterdam Noord in steeds grotere getale de stad in gaan. Met deze maatregel neemt het intensieve verkeer op de Prins Hendrikkade Oost af, maar komt er ook meer autodruk op de route door de Kattenburgerstraat staar. Dit project kent dan ook grote (en kritische) maatschappelijke aandacht. Mij rol is om de samenhang tussen de drie grote fysieke herinrichtingen van de straten en de twee ambtelijke projectteams te borgen in een integrale Nota van Uitganspunten en deze te begeleiden in de (bestuurlijke) besluitvorming.

Integraal Projectmanager Sloterpark
Het Sloterpark moet worden gerenoveerd in verband met achterstallig onderhoud, veranderende klimatologische omstandigheden en intensiever gebruik door de groei van de stad. Daarvoor is een ontwerp voor een herinrichtingsplan gemaakt voor het oostelijk deel van het park, zodat dit gaat functioneren als een metropolitaan stadspark. Dit stadspark moet een deel van de drukte van andere parken overnemen. Denk hierbij aan het herstellen van natuurwaarden, het vergroten van het recreatieve gebruik en het park toegankelijk te maken, zowel op fysiek als op sociaal niveau. Bij de uitwerking van deze doelen stuit de gemeente op een stevige maatschappelijke discussie en valt het proces regelmatig stil. Opdracht aan de procesmanager is om het project in overleg met alle stakeholders vlot te trekken. Door het aansturen en verbeteren van de interne organisatie en werkwijze door het opzetten van een IPM-team is de rol- en taakverdeling helder en wordt met meer structuur gewerkt aan het opstellen van een plan van aanpak voor achterstallig onderhoud, beheerplannen voor dunning van bosvakken en het maken van uitvoeringsplannen voor delen van het park. Heel veel aandacht gaat uit naar het maatschappelijk draagvlak en participatietrajecten.

Overige Projecten

Projectmanager Noordelijk Havenhoofd Scheveningen Haven 2019 – 2020
Het Noordelijk Havenhoofd van Scheveningen Haven wordt vernieuwd. Bouwbedrijf Volker Wessels is met het Viscluster een herontwikkeling gestart. Aan de kant van de boulevard wordt gewerkt aaneen nieuwe toeristisch/culturele attractie, een hotel, hotelappartementen, horeca, sportfaciliteiten en een nieuwe parkeergarage onder het duin met bijna 900 parkeerplaatsen. Aan de kant van de Eerste Haven wordt het monumentale gebouw van de visafslag gerenoveerd en uitgebreid, en komen er een nieuw gebouw voor het reddingsstation van de KNRM en bedrijfsruimtes.

De planontwikkeling stagneerde o.a. vanwege het complexe stedenbouwkundige plan, het juridisch planologische kader en het vinden van de juiste contractuele afspraken tussen partijen. Het is een project met een hoog risico op de maatschappelijke, economische politieke en bestuurlijke aspecten. Mijn rol als procesmanager was gericht op het (her)definiëren van contractuele ontwikkelafspraken en het bevorderen van de samenwerking tussen partijen.

Procesmanager Noordboulevard Scheveningen 2019
Het noordelijke deel van de Scheveningse boulevard wordt volledig vernieuwd. Een forse herontwikkeling waarbij het bestaande vastgoed gesloopt en vervangen wordt door 7.000 m2 horeca/retail en een gebouwde parkeergarage van 700 plaatsen. Daarvoor was het noodzakelijk om de strandboulevard zelf ook te vernieuwen en te verschuiven richting zee. De werkzaamheden worden sterk beïnvloed door het feit dat er vele civieltechnische werken tegelijk op te weinig ruimte moeten plaatsvinden in een extreem krap tijdsbestek. Complicerend is dat dit project naast een Natura 2000 gebied ligt.
De Noordboulevard is een van de Haagse risico-projecten, met veel maatschappelijke, bestuurlijke en politieke aandacht waarbij voortdurend van alles over elkaar heen tuimelt. Een project waarbij het samenspel van civiel-techniek, omgevingsmanagement, onderhandelingsvaardigheid, samenwerking met de vastgoedontwikkelaar en nauw contact met de ambtelijk en politiek opdrachtgever van groot belang is.
Mijn rol als procesmanager bestaat er in om dit hele proces op de GROTICK-aspecten in goede banen te leiden en daarbij de medior-manager te coachen op haar deelprojecten.

Roerganger Peldersveld Zaanstad en Amsterdam Zuid Oost 2017 – 2019
Rochdale heeft veel bezit in de slechtst presterende wijken van Nederland, waaronder in Zaanstad Poelenburg-Peldersveld en Amsterdam Zuid Oost. Er is met alle netwerkpartners een samenhangende aanpak gestart op sociaal, maatschappelijk, economisch, ruimtelijk en fysiek gebied. De roerganger organiseert binnen Rochdale interne afstemming en integraliteit en legt verbinding met de buitenwereld.

Procesmanager Gemeente Den Haag div. projecten Scheveningen Haven en Transvaal 2016 – 2018
In Scheveningen Haven is een gebiedsontwikkeling gaande waarbij volop wordt gebouwd, met een focus op versterking van maritieme economie en het zeezeilen. De opdracht betrof de realisering van vijf civieltechnische projecten: een brug over “De Pijp” en vier deelprojecten ter bevordering van het zeezeilen. De complexiteit van dit project is vooral gelegen in het feit dat er weliswaar besloten was tot spoedige ontwerp en aanleg van de brug maar dat de gestelde eisen en het beschikbare budget lastige maatschappelijke en bestuurlijke keuzes vereist. De deelprojecten betroffen quick wins waar met slimme investeringen snel resultaat bereikt kon worden.

Integraal Projectmanager Sportzaken Nieuw West Amsterdam 2011 – 2016
Verantwoordelijk voor herstructurering van 6 sportparken (120 hectare). Doel is deze parken compacter te maken, meer ondernemerschap te brengen en een bezuinigingsopgave te halen. Te bereiken door intensiever gebruik te bewerkstelligen, sportverenigingen te vitaliseren en rendabeler voorzieningen te introduceren.

Coördinator Vluchtelingenzaken Stadsdeel Nieuw West Amsterdam 2015 -2016
Als coördinerend procesmanager verantwoordelijk voor alle zaken rondom vluchtelingenhuisvesting in stadsdeel Nieuw West (150.000 inwoners). Aansturen van specialisten op het gebied van veiligheid, communicatie en leefbaarheid. Koppeling leggen tussen stad, stadsdeel en bewoners. Veel aandacht voor de zorgen uit het maatschappelijk veld en complexe buurtvergaderingen in goede banen geleid. Advisering over strategische en bestuurlijke vraagstukken. Zeer vertrouwelijke positie.

Sr. Projectmanager/MT-lid Almere Poort 2008 – 2012
Centrum-, Werk- en Leisure-locaties. Verantwoordelijk voor gebiedsontwikkeling (planvorming, ontwikkelplan, beeldkwaliteitsplan, bestemmingsplan, SPvE, inrichtingsplan, grondexploitatie, contractering externe partijen, ontwerp en realisatie) voor 2200 woningen, 50.000 m2 winkelvoorzieningen, 80.000 m2 maatschappelijk vastgoed, 375.000 m2 kantoorfuncties, 50 hectare bedrijfsruimte, openbare ruimte, 42 hectare groenvoorzieningen, parkeren, infrastructuur, realisatie NS-station en vrije busbaan.

Sr. Projectmanager Almere Dienst Stadscentrum 1998 – 2009
Projectleider WTC Zakencentrum: 220.000 m2 kantoren, waaronder WTC Almere, ondergrondse parkeergarage voor 1500 auto’s, een park en herontwikkeling stationsomgeving Almere Stad. Verantwoordelijk voor planvorming, ontwikkelplannen, beeldkwaliteitsplannen, SPvE’s, inrichtingsplannen, grondexploitatie, contractering, ontwerp en realisatie.